"Gila" Makin Popular

View previous topic View next topic Go down

"Gila" Makin Popular

Post  myinteam on 2007-12-29, 14:11

"Gila" Makin Popular
Wednesday, December 26th, 2007

Besar gila, kecil gila, cantik gila.. perkataan gila makin popular di kalangan generasi baru akhir-akhir ini sehinggakan skrip-skrip drama remaja seperti kisah Kisara turut terkeluar perkataan itu.

Terkadang terpacul juga istilah ‘gila’ dari mulut anak-anak saya yang berumur antara 6-10tahun ketika berbual sesama mereka. Walaupun sering kali diingatkan agar jangan menuturkannya namun ia seakan sukar disekat dan terus terucap di bibir mereka mungkin akibat ‘trend’ bahasa rojak dalam masyarakat kita.

Sesuatu perlu dilakukan bagi mengubah situasi ini agar perkataan gila tidak dituturkan sewenang-wenangnya oleh generasi muda tetapi bagaimana..saya sendiri pening kepala memikirkannya.


By : Abu Aslam

myinteam
Admin

Posts : 200
Join date : 2007-12-16
Age : 29
Location : Darul Digital Kota Bharu

View user profile http://myinteamnet.blogspot.com/

Back to top Go down

pendapat

Post  kasturi on 2007-12-30, 14:39

bkn perkataan ''gila'' je..........
bnyk gi perkataan lain yg sepatutunye bdk2 tak patut sebut tp diorg sebut.
biasenye bdk2 ni tak paham pun mksd bg ape yg dorang ckp.... Question

kasturi

Posts : 4
Join date : 2007-12-25
Age : 27
Location : pulau mutiara

View user profile

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  Muslimin2008 on 2007-12-31, 15:42

kasturi wrote:bkn perkataan ''gila'' je..........
bnyk gi perkataan lain yg sepatutunye bdk2 tak patut sebut tp diorg sebut.
biasenye bdk2 ni tak paham pun mksd bg ape yg dorang ckp.... Question

betul2 bdk ni bukanya faham pun,,tpi btul jugak, klu kita semua bley ubah percakapan yang lbih baik kan.

Muslimin2008

Posts : 19
Join date : 2007-12-19

View user profile

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  zakir on 2008-01-12, 05:51

em....

_________________
Blog sy.....http://zakir-brass.blogspot.com
Forum Danial......http://danial.gofreeforum.com

zakir
MODERATORS

Posts : 59
Join date : 2007-12-17
Location : bandaraya bersejarah

View user profile http://zakir-brass.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  mazri on 2008-02-13, 14:48

Betul tu. lagipun perkataan "gila" membawa maksud yang buruk. Kalau trend macam ni berterusan, x mustahil ia boleh menghakis nilai murni kita.

mazri

Posts : 8
Join date : 2007-12-30
Age : 29
Location : Alam ciptaan Ilahi

View user profile

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  myinteam on 2008-02-16, 11:29

mazri wrote:Betul tu. lagipun perkataan "gila" membawa maksud yang buruk. Kalau trend macam ni berterusan, x mustahil ia boleh menghakis nilai murni kita.

Betul tu mazri,.. tengoklah pakaian, remaja2 sekarang ni... ntah ape2 ..

dulu msa ana, kecik2 .. x de arr budaya mcm ni .. skarang dah kira menjadi2 dah...

betul kata mazri klu benda ni berturusan .. ia boleh menghakis nilai murni masyarakat kita.. Neutral Neutral

myinteam
Admin

Posts : 200
Join date : 2007-12-16
Age : 29
Location : Darul Digital Kota Bharu

View user profile http://myinteamnet.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  blueconan89 on 2008-02-28, 14:18

trend yang susah nak buang.... Rolling Eyes

blueconan89

Posts : 4
Join date : 2008-01-24

View user profile

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  aIna_bAlQis on 2008-04-29, 08:59

kita ubah diri kita n yg terdekat ngn kita..
sy pon pnah sbut gila ni..
lpas bce ni, insaf n akan berubah.. amin..

p/s: tq.. seda jgk.. Smile

aIna_bAlQis

Posts : 32
Join date : 2008-03-13
Age : 27
Location : Malaysia soil

View user profile

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  faah on 2008-05-01, 04:26

yurp ...
ia susah utk diubah...toi insyaAllah berjaya dengan adanya usaha..
cat

faah

Posts : 31
Join date : 2008-03-10
Age : 23
Location : Dungun, Terengganu

View user profile http://www.faahislamic.blogspot.com

Back to top Go down

Re: "Gila" Makin Popular

Post  Sponsored content Today at 00:21


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum